De benaming verwijst naar de verhouding hijscapaciteit ten opzichte van het bereik van de kraan. Dit is de maximale hijslast die je in Nederland zonder hijsbewijs mag hijsen. Een 10 ton/meter bouwkraan mag maximaal een last van 1 ton hijsen op een giekafstand van 10 meter. Dit reken je uit door de afstand te vermenigvuldigen met de hijscapaciteit. Voorbeeld: als de hijscapaciteit 10 ton/meter is en je hijst op een afstand van 5 meter, dan mag je op die afstand maximaal 2 ton hijsen.
Een 10 ton/meter bouwkraan wordt gebruikt in de bouwsector om zware lasten te tillen en te verplaatsen zoals prefab-elementen, stenen, steigermateriaal, etc. Deze bouwkranen worden vaak ingezet op bouwplaatsen waar verschillende soorten hefwerkzaamheden nodig zijn.
Een 10 ton/meter bouwkraan is opgebouwd uit verschillende elementen. De kraan is gemonteerd op een onderstel dat zorgt voor stabiliteit en mobiliteit, vaak is dit een vast onderstel maar er zijn tegenwoordig ook veel rups- en mobiele- onderwagens. Aan het onderste gedeelte van de mast is het contragewicht bevestigd. Het bovenste deel van de kraan bevat de giek en een hijsmechanisme.
De giek is het lange horizontale armachtige deel van de kraan. Deze kan worden opgetopt of ingeklapt om het hijsbereik aan te passen. Aan de onderkant van de giek bevindt zich ook de hijskabel. De hijskabel wordt gebruikt om de lasten op te tillen,
Een 10 ton/meter bouwkraan wordt gebruikt voor verschillende toepassingen in de bouwsector. Enkele veelvoorkomende toepassingen zijn:
Het gebruik van een 10 ton/meter bouwkraan biedt verschillende voordelen voor bouwprojecten. Deze voordelen omvatten:
Een 10 ton/meter bouwkraan kan zware lasten snel en efficiënt tillen, waardoor de productiviteit op de bouwplaats wordt verbeterd. Het bespaart tijd en arbeid doordat het menselijke tillen en verplaatsen van zware materialen overbodig maakt. Hierdoor kunnen bouwprojecten sneller worden voltooid.
Een 10 ton/meter bouwkraan is ontworpen met veiligheid en stabiliteit als uitgangspunt. De kraan heeft een stevig onderstel of afstempeling en contragewichten die zorgen voor een goede balans tijdens het hijsen. De bouwkraan heeft een automatische beveiliging zodat je nooit over de maximale hijslast heen kunt.
Dankzij de mobiliteit van een 10 ton/meter bouwkraan kan deze gemakkelijk worden verplaatst naar verschillende locaties op een bouwplaats. Met een vast onderstel kan dit met enkele uren. Met een bouwkraan op een rups- of mobielonderstel lukt dat in enkele tientallen minuten. Dit maakt het mogelijk om efficiënt te werken op verschillende projecten en de kraan daar te gebruiken waar deze het meest nodig is.
Bij het selecteren van een 10 ton/meter bouwkraan zijn er verschillende belangrijke factoren waarmee rekening moet worden gehouden:
De gewichtscapaciteit van de bouwkraan is een cruciale factor om te overwegen. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de kraan het vereiste gewicht kan tillen en verplaatsen zonder overbelast te raken. Het is belangrijk om rekening te houden met de maximale belasting die tijdens het bouwproject nodig is.
Het hijsbereik en de maximale hoogte van de bouwkraan zijn belangrijk, omdat deze bepalen hoe ver en hoe hoog de last kan worden getild. Het is belangrijk om de specifieke eisen van het bouwproject in overweging te nemen om ervoor te zorgen dat de kraan voldoet aan de vereiste afstanden en hoogtes.
Onderhoud en service zijn belangrijk om ervoor te zorgen dat de bouwkraan veilig en efficiënt blijft functioneren. Bulten Bouwmaterieel is al meer dan 35 jaar gespecialiseerd in bouwmaterieel en verzorgt het onderhoud ende service van honderden bouwkranen door heel Nederland.
Innovaties in technologie en automatisering hebben ook invloed gehad op de bouwsector, en bouwkranen zijn daarop geen uitzondering. Enkele ontwikkelingen zijn:
Nieuwe technologieën worden geïntegreerd in bouwkranen om de efficiëntie en veiligheid verder te verbeteren. Dit omvat bijvoorbeeld het gebruik van geavanceerde sensoren, GPS-systemen en automatische controlesystemen.
Duurzaamheid en milieuvriendelijkheid spelen een steeds grotere rol in de bouwsector. 10 ton/meter bouwkranen zijn tegenwoordig volledig elektrisch aangedreven en dragen daardoor bij aan zero emissie bouwproject